Eenakterfestival # 06: Slot

Op de laatste dag van het Eenakterfestival 2005 speelt De Onderneming onder regie van Eddy Geerlings en wint de prijs voor het beste stuk. Ook nog genomineerd voor beste acteur en voor beste actrice, maar die laatste prijs gaat terecht naar Paula van Leijden. Alhoewel ik geniet van Denise Beeckmans als Hanna in de voorstelling van Eddy. Ze hebben gekozen voor de moeder in een huiskamer op het voortoneel, de familie op het achtertoneel op stoelen, enigszins vergelijkbaar met de schilderijenlijsten van Dick Koene, maar zij hebben meer vrijheid in hun spel. Een sterke voorstelling.
Wij winnen niet, maar krijgen twee nominaties, beste stuk en beste acteur voor Dave in de rol van Leonard. Geen slechte score. Je hoopt altijd op de hoofdprijs, maar ik ben tevreden over mijn voorstelling, vind hem heimelijk beter dan de winnende, maar dat is en blijft een kwestie van smaak. Afhankelijk van waar je de nuances legt. Als je vormgeving erg belangrijk vindt is de mijne beter, wat zijn de criteria waarop je oordeelt als je in de jury zit. Toch ben ik het niet echt oneens met de jury, ze hebben de drie beste stukken gekozen, Drijfzand, de Onderneming en ons stuk, het Nieuw Capels Toneel. Met die keuze ben ik het volledig eens.

Reacties

Populaire posts