Ongekuiste versies

Als ik uit Utrecht terugreis met de trein wordt omgeroepen dat we via Den Haag naar Rotterdam moeten reizen. Er is een ongeluk gebeurd tussen Gouda en Rotterdam en de trein van 18.02 u rijdt rechtstreeks naar Den Haag. Het eerste gedeelte gaat vrij voorspoedig. Ik lees rustig in het juryrapport van het Eenakterfestival en zit comfortabel met een lege stoel naast mij. Vanuit Den Haag naar Rotterdam is het anders. De trein is overvol en het is heet, erg heet. Ik doe mijn warme winterjas uit en mijn sjaal af, maar het blijft om te stikken. Ik lees in Anne Vegter's Ongekuiste Versies, een boek waarvan ik het omslag niet durf te tonen omdat het er zo onbetamelijk uitziet. Ik probeer te gaan zitten in het gangpad, maar dat doet pijn in mijn knieën en kort nadat ik ben gaan zitten moet er ook nog een vrouw langs die uit wil stappen op Den Haag Hollands Spoor. Ik voel me zweterig, koortsig zelfs. Ik heb een zoute smaak in mijn mond van de pizza met ansjovis die ik in Utrecht heb gegeten. Ik ben bang dat ik ziek word.

Reacties

Populaire posts