Liefdesliedjes

Toen ik op de middelbare school zat beleefde de Creedence Clearwater Revival z'n grootste tijd, onder leiding van John Fogerty scoorden ze hit na hit met een mengeling van country en rock and roll. Gisteren luisterde ik weer eens naar de plaat 20 Greatest Hits. De stem van Fogerty is nog altijd één van mijn favorieten, een stem als een misthoorn die je van mijlenver herkent. Een neefje van me had alle singles die op deze Greatest Hits lp verzameld zijn. Indertijd had ik geen idee waar de nummers over gingen. Buiten de titels had ik geen idee waarover gezongen werd. Omdat de meeste popliedjes over liefde gaan denk ik dat ik dacht dat nummers als Lodi, Long as I can see the light en Sweet Hitchhiker, daar over gingen. Maar nu ik beter luister en meer begrijp ontdek ik dat eigenlijk geen enkel van de zeventien door Fogerty geschreven liedjes over liefde gaat. Lodi is de naam van een plaats en niet van een meisje en andere nummers gaan over het weer (met slecht weer als favoriet, Who'll stop the rain, Bad moon Rising), over andere plaatsen (Green River), over reizen en trekken (Up Around The Bend, Looking Out My Backdoor, Run Through the Jungle), over het leven 'on the road' (Hey Tonight, Traveling Band), over arme mensen (Down on the Corner, Fortunate Son) en over 'het leven zelf' (Someday Never Comes, Commotion). En dan is er tenslotte nog het liedje dat iedereen kent in de versie van Ike and Tina Turner: Proud Mary. Dat gaat over een boot op een rivier.
Drie liedjes zijn geschreven door anderen en die gaan alledrie over romantische liefde. Twee over ontrouwe vrouwen (I Put A Spell On You en I Heard It Through the Grapevine), en dan blijft er nog slechts één over dat over een gelukkige liefde gaat (Suzy Q).

Reacties

Populaire posts