Le Grand Meaulnes

Mijn dochter heeft me opgedragen iedere keer als ik ergens op visite ga een oud boek mee te nemen, om er voor te zorgen dat mijn boekenkast niet steeds verder uit gaat puilen. Voor mijn vader die woensdag jarig was neem ik als bijcadeautje het boek "Le Grand Meaulnes" mee (Nederlandse titel: "Het Grote Avontuur"), het enige voltooide boek van Alain Fournier dat ik net met veel plezier heb uitgelezen.
Ik vraag hem of hij het al heeft. "Dat heb ik als zes keer gelezen," antwoordt hij. "Dan neem ik het weer mee," zeg ik, "Nee," zegt hij terwijl hij het boek terugpakt. "Maar nog nooit in het Frans." Dan weet ik dat ik het juiste cadeau heb meegenomen. Later bekent hij dat hij het boek 'slechts' vier keer heeft gelezen, mijn moeder heeft het tweemaal gelezen. Het is dan ook een prachtig boek waarvan ik haast zeker weet dat ik het vast nog eens ga herlezen.
Het is vandaag Hemelvaartsdag, 101 jaar geleden, op 1 juni 1905, zag Alain Fournier op Hemelvaartsdag de vrouw die hem zou inspireren tot het boek dat hem beroemd zou maken. Toen hij haar vele jaren later weer zag, in 1913, voltooide hij het boek.
Foto: Alain Fournier in 1913. Een jaar later werd hij gedood in de Eerste Wereldoorlog.

Reacties

Populaire posts