Bruiloft

De kapel van het Onze Lieve Vrouwen Gasthuis in Amsterdam is aan de binnenkant wit gepleisterd. Achter het altaar is een halfronde koepel. Hier trouwen Frits en Anouk nadat ze al 22 jaar bij elkaar zijn en in het bezit van twee kinderen. De dag tevoren heb ik Frits gebeld omdat ik benieuwd was of hij zich nu uiteindelijk toch bekeerd heeft tot het katholieke geloof. Dat blijkt niet het geval. Het is een mooie maar langdurige dienst. De pastoor is zo vergeestelijkt dat het lijkt alsof hij al in de hemel leeft, tijdloos en met zijn voeten boven de aarde zwevend. Mijn vrouw en ik hebben ons voor de gelegenheid in het nieuw gestoken. 's Ochtends heb ik in de stad twee polo's (een rode en een zwarte met de vlaggen van respectievelijk Spanje en Duitsland), een t-shirt en een broek gekocht. Daarvan heb ik de rode polo en de broek aan.
Het meest ontroerende moment tijdens de dienst is als Anouk vertelt waarom ze met Frits wilde trouwen en vervolgens Frits het liedje "Grow Old With Me" van John Lennon (zijn all-time idool) voor haar zingt, zonder begeleiding, een tikje verlegen, hulpeloos en onbeholpen. Het lied is erg hoog en hij moet moeite doen de juiste hoge noten te raken. Na het zingen krijgt hij een applaus. Een vreemde ervaring, alsof het een optreden is. Na het lied prijst de pastor zijn durf, maar dit is gewoon wat Frits is, niet iemand die een praatje houdt, hij kan niet anders, hij is een artiest.
Foto: Voor het eerst in vier jaar treden de Pimko's op terwijl Frits' vader en diens vriendin toekijken. Vier jaar geleden op ons trouwfeest was de laatste keer.

Reacties

Populaire posts