De Zwarte Sjaal

Novellen voor een jaar is de titel van de volledige en definitieve uitgave van de novellen van Luigi Pirandello (1867-1936), gepubliceerd in de tijdspanne van 1922 tot 1937. De dood van de auteur verhinderde de oorspronkelijke opzet: één verhaal voor elke dag van het jaar. Elke bundel, van de in totaal vijftien, draagt de titel van de eerste erin opgenomen novelle, vrijwel steeds een van de befaamste en belangrijkste van het enorme aantal door Pirandello geschreven verhalen.
De bundel De zwarte sjaal verscheen voor het eerst in 1922 te Florence. Ik lees dit boek in 2006. In mijn boekenkast staan de eerste veertien delen van de serie en ik dacht dat door het faillisement van de uitgever geen nieuwe delen waren verschenen. Tot ik dit boek in de bibliotheek zag staan. Nu blijkt dat zelfs het laatste deel, Maak dat je wegkomt, in 2005 is verschenen. Ik twijfel of ik deze twee delen nog wil hebben. Zou mooi zijn om de serie compleet te hebben. Ze lezen wil ik ze in elk geval. Ook deze bundel bevat weer enkele prachtige verhalen van de Italiaanse meester (het lijkt wel een reclametekst). Vooral het verhaal waarin een jong meisje met een oude man moet trouwen is een klein juweeltje. En het verhaal "En nog één" over een man die getuige is van de zelfmoord van iemand die van de brug springt. Twijfels, twijfels, twijfels...

Reacties

Populaire posts