Kaatje is verdronken

Omdat ik toch in Zwolle ben en op de Theater4daagse kijk ik of er nog een voorstelling te zien is. Ik kies voor Kaatje is verdronken van Alex van Warmerdam, gespeeld door een groep spelers uit de Noordoostpolder, geïnitieerd door het Centrum Amateurkunst Flevoland. Jong en oud tezamen gebracht in een adhoc-gezelschap. De oorspronkelijke voorstelling heb ik lang geleden gezien (1993) en ik kan me er eerlijk gezegd weinig van herinneren behalve dat het zich in een huiskamer afspeelt en dat Alex van Warmerdam behalve te spelen zelf drumde.
Het stuk dat ik nu zie werd oorspronkelijk gespeeld in een schuur met een decor van zeventig appelkisten. De appelkisten zijn er wel maar nu staan ze in het theater. Het is een degelijk gespeelde voorstelling, ik geniet als altijd van de humor van Alex van Warmerdam. ‘De vergadering is geopend. We bespreken vandaag twee onderwerpen. Het eerste betreft de tuin, het tweede de hitsigheid van Ka.’ Zo begint Johannes Klein het gesprek met vrouw Irma en dochter Ka tijdens het avondeten. En de vraag of de vijftienjarige Kaat een meisje is of een vrouw. "Ze heeft schaamhaar, borsten en ze menstrueert" zegt de moeder. Ik geniet van het platte accent van de moeder die alle ennen inslikt en de a's uitspreekt als ae's. Zij is mijn favoriet in dit stuk. Minpunt is de rol van Kobbe die gespeeld wordt door een vrouw in mannenkleren en daardoor te weinig heeft van een mysterieuze en gevaarlijke man en te weinig dreiging uitstraalt.
Heel goed is de keuze voor nieuwe muziek en het laten zingen van de liedjes door drie jonge vrouwen in gele regenjassen met rode kaplaarzen aan. Ze zitten rechts op het podium, samen met het orkest dat ook gekleed is in gele regenjassen. De liedjes worden schitterend meerstemmig gezongen. Terecht genomineerd als een van de zeven voorstellingen voor een van de juryprijzen van het festival.

Reacties

Populaire posts