Kunststof

Hoog tijd voor een reclameboodschap. Ditmaal voor het programma Kunststof. Iedere avond van zeven tot acht live op de radio te beluisteren via Radio 1 en ondertussen bij aflevering nummer 1407, die was vanavond met harpiste Lavinia Meijer. Gepresenteerd door Jellie Brouwer, Petra Possel, Hanneke Groenteman en Frènk van der Linden. De eerste twee komen het meest aan de bak, Jellie aan het begin van de week en Petra aan het einde. Een rustig programma, iemand uit de wereld van kunst en cultuur wordt ongeveer een uur lang geïnterviewd, onderbroken door een filmjournalist en een boekenlezer op vaste dagen en meestal iedere dag door verkeersinformatie halverwege het programma. Ik luisterde het programma altijd gedeeltelijk, onderweg naar een repetitie tussen zeven en acht, op maandag, dinsdag en woensdag. Maar sinds enige tijd is het programma ook als podcast te beluisteren en is het niet meer nodig live te luisteren. Uit de gedownloade afleveringen kan gekozen worden voor iemand die ik ken of een onbekende. Meestal is het laatste het meest interessant.

Vandaag luisterde ik bijvoorbeeld de aflevering waarin topkok Yolanda van der Jagt werd geïnterviewd. Ik wist niet wie het was, pas toen ik luisterde wist ik dat zij degene was waar het eerste nummer van Elle Eten aan gewijd was. Iemand van de Hollandse keuken. Ze vertelde een mooi verhaal over rode kool. Haar moeder vond dat er eenmaal per jaar rode kool gegeten moest worden. Niet omdat iemand dat lekker vond, want dat was in hun gezin niet het geval, maar omdat je alles moest leren eten. Haar moeder kon het gerecht ook niet klaarmaken. Het was daarom voor niemand lekker. Later leerde Yolanda zelf hoe je rode kool moest koken en leerde met een lekker gerecht
haar moeder te overtuigen dat rode kool toch lekker is. Voor haar een bewijs van de stelling dat je alles kunt leren eten. Je moet aan de smaak wennen en het moet lekker worden klaargemaakt door iemand die het zelf ook lekker vindt. Een prachtig verhaal. Ik zie de familie Van der Jagt voor me die met lange tanden eenmaal per jaar vieze rode kool zit te eten. "Dooreten, kinderen, het moet!"
Link naar de podcast (plak in je podcastprogramma)

Reacties

Populaire posts