Workshops

In Gouda geef ik twee dagen achtereen twee workshops. De eerste is beide dagen om kwart over acht, de tweede om tien uur. Een onmogelijke tijd om te beginnen. Zeker als je er eerst voor naar Gouda moet reizen. Ik ben niet gewend zo vroeg op te staan (kwart over zes) en dan ook weer laat naar bed te gaan. Dinsdagavond ga ik laat naar bed omdat ik van een repetitie in Schoonhoven kom, woensdag ga ik laat naar bed na een repetitie van Het Gebroken Oor. Vooral de woensdag is een hele lange werkdag.
Ik werk als altijd met de methode van Helmert Woudenberg, Vuur, Water, Lucht, Aarde. Ik eindig met een talkshow rondom verleiding, het thema van de tentoonstelling, en het programma Boer Zoekt Vrouw. Dit laatste om aan te sluiten op de actualiteit en op iets dat ze kennen. Drie gasten, vuur, water (twee vrouwen) en aarde (de boer) vertellen aan de talkshowhost (lucht) hoe ze verleiden, op hun eigen manier.
Vooral de sportklas is erg leuk. Die leerlingen zijn tenminste niet zo bang om te bewegen voor hun klasgenoten. De klas die ik als eerste krijg is het ergste. Een aantal van de 'aanvoerders' durft eigenlijk niets en beïnvloedt de rest. Bang om zichzelf bloot te geven, bang om af te gaan voor de anderen in de klas. Maar God straft onmiddellijk en onrechtvaardig. Beide klassen komen op de terugweg van de tentoonstelling waar ze 's middags naar toe gaan, en waarvoor mijn workshop een opmaat is, in de lange file tussen Den Haag en Zoetermeer terecht. Drie uur en een kwartier zitten ze in de bus. Zonder eten, tussen vier en kwart over zeven 's avonds. Een hel voor de bijbehorende docenten.

Reacties

Populaire posts