What the bleep do we know?

Wat weten wij eigenlijk van de wereld die ons omringt? Om die vraag draait de film What the bleep do we know? De film toont dat we aan de ene kant erg veel weten en aan de andere kant nog erg weinig. De wondere wereld van de quantummechanica, de biologie, de sexuologie, van alles komt aan bod in deze merkwaardige film. Door wat ik er van gehoord had was ik bij voorbaat erg sceptisch. Maar na een aarzelend begin, waar gaat de film naartoe, raakte ik na een half uur geïntrigeerd. Prachtige beelden ter illustratie van de theorieën van de qunatummechanica. In deze wereld kunnen twee verschillende gebeurtenissen op hetzelfde moment plaatsvinden. Tijd en ruimte zijn één. Maar langzamerhand dringt zich opnieuw de vraag op waar het verhaal van de film naar toe gaat. William Arntz, Betsy Chasse, and Mark Vicente, de regisseurs, willen iets, maar het is niet direct duidelijk welk verhaal ze willen vertellen. Tot aan het einde. In het laatste half uur worden alle inzichten van de wetenschappers die aan het woord komen op een grote hoop gegooid. Dan wordt er een soepje van gebrouwen dat mij in ieder geval niet bevalt. Alles blijkt met alles te maken te hebben, een holistische visie op de wereld van wetenschap en spiritualiteit.
Alle mooie beelden ten spijt blijf ik achter met een vies moralistisch nasmaakje.

Bekijk de trailer: What the bleep do we know?

Reacties

Populaire posts