Aart Staartjes

Omdat de vrijdagavond een avond is waarop ik bijna nooit thuis ben, kan ik dan niet kijken naar Waltz. Dat is een serie gemaakt ter ere van het Jaar van het Circus. Hoofdrol is voor Willy Waltz, de directeur van Circus Waltz. Een potentaat, een dictator, pater familias die het gezin met ijzeren vuist leidt. Maar Willy is ziek. Doodziek. Op sterven na dood.
Willy wordt gespeeld door Aart Staartjes. Een acteur die sinds mijn kindertijd op televisie te zien is. Eerste wat ik me van hem herinner is zijn optreden als voorlezer van De Bijbel, het Boek der Boeken. Met het boek op schoot las hij Woord voor Woord de Bijbel voor. Daarna was hij meneer Aart in Sesamstraat, te zien in de J.J. de Bom-show (foto) en natuurlijk tot op de dag van vandaag in Het Klokhuis. Ook keek ik jarenlang met mijn kinderen naar de intocht van Sint-Nicolaas waarbij meneer Aart op de wal stond te wachten tot de goedheiligman met zijn stoomboot binnengevaren was. Al deze optredens waren korte optredens. Goed tot geweldig geacteerd, maar Willy Waltz is iets anders. Wat een acteur, wat een rol! Geboren in 1938, dus nu 68 jaar speelt Aart Staartjes in Waltz de papieren glittersterren van het dak van het circus.
Maar omdat ik op vrijdag dus bijna nooit thuis ben ben ik nu blij met Uitzending Gemist, de service van de publieke omroep waarop alle afleveringen, tot nu toe vier van de zevendelige serie, terug te zien, zo vaak je wilt.

Reacties

Populaire posts