Bloed en schoenen

In Museum Boymans had ik een oudere chef, een klein mannetje met een bril, die de leiding had over de binderij waar ik achttien maanden lang mijn vervangende dienst vervulde. Hij was afkomstig van de Gemeentebibliotheek waar hij het boekenbinden had geleerd. Vervolgens heeft hij het aan mij geleerd. Een kunde die ik niet verleerd ben maar waar ik nooit meer iets mee doe. Eens in de drie maanden ongeveer was hij even weg. Naar de Bloedbank. Hij ried mij aan ook bloed te geven. Maar zoals dat zo vaak gaat, ik stelde het uit en uit.
Totdat, ik denk een jaar of vijf daarna, op de Oude Dijk vlakbij mijn huis een braderie stond, waar je je in kon schrijven. Ik schreef me in op een formulier en enige tijd later kreeg ik een oproep. Ik ging erheen. Naar de Bloedbank die zich toen nog op de Westersingel bevond. Ik werd goedgekeurd en sindsdien geef ik al twintig jaar bloed. Een enkele keer gaat het mis, zoals toen ik terugkwam uit Italië en door het eten van teveel wit brood mijn ijzergehalte te laag was, toen ik uit China terugkwam en in malariagebied vertoefd had. Daarom was ik ditmaal benieuwd of Turkije tot de risicogebieden behoorde. Dat was niet zo.

Voor de Rotterdamse Bloedbank heeft Dick Bruna (illustratie) het symbool ontworpen, de pelikaan. Waarom de pelikaan?
De pelikaan beschikt over een enorme snavel met daaronder een grote keelzak. Uit die keelzak worden de jongen gevoerd met halfverteerd voedsel dat roodkleurig is. Sommige pelikanen vertonen bovendien in de broedtijd een bloedrode vlek op de borst; hun keelzak is dan eveneens rood. In de middeleeuwen leidde dit tot het volksgeloof, dat de pelikaan zijn eigen borst openprikte, om zijn jongen met het eigen bloed te voeden. Hiermee werd de pelikaan een symbool van de liefde van Christus voor de mensen en de naastenliefde. Ook soberheid wordt aan deze vogel toegeschreven: hij neemt niet meer voedsel tot zich dan voor de instandhouding van het leven noodzakelijk is. Nadat ik bloed gegeven had ging ik op zoek naar een bril. Die vond ik niet, wel een paar nieuwe schoenen. Geen puntschoenen zoals vorig jaar op 22 december, maar hele mooie Floris van Bommel-schoenen.

Reacties

Populaire posts