Odysseus en Aphrodite

Odysseus was aan het jagen in de bergen toen er plotseling twee jonge vrouwen aan kwamen lopen. De ene vrouw droeg een paars kleed, had donker haar, een strenge mond en ogen waar je dwars door heen kon kijken, de andere zachte borsten en dijen en een voluptueuze mond die gemaakt leek om te zoenen. Odysseus vroeg hun naar hun naam. “Mijn naam is Arète,” zij de eerste, en de tweede sprak: “Mijn naam is Tryphè.” Vervolgens vroegen ze allebei: “Wie van ons verkies je?” De sluwe Odysseus keek van de een naar de andere. “Ik kies niet,” antwoordde hij, “want jullie zijn onafscheidelijk. Iemand die de een zonder de ander zag lopen zag slechts een zielloze schim. Het sensuele kan niet zonder de air van een grande dame, het kuise kan niet zonder de verwachting van de overgave. Ik ga met jullie allebei. Wijs me de weg.” Nadat hij deze woorden had gesproken vloeiden de twee gestalten in elkaar tot één persoon: Odysseus had Aphrodite ontmoet, de godin van de liefde.

Naar Pierre Louys

Reacties

Populaire posts