Ontevreden

Er is een grote groep ontevreden mensen. A-religieus en niet-humanistisch. Dit is plotseling, na gedegen onderzoek, ontdekt door de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsadvies (WRR). Verbaast dit ons? Nee. Natuurlijk niet. Een jaar of vijf werd Pim Fortuyn vermoord en liepen deze zelfde ontevreden mensen achter de auto waarin hun held lag opgebaard. Bij de laatste verkiezingen werd de lijst Pim Fortuyn weggevaagd, Nu lopen dezelfde ontevredenen achter Geert Wilders aan. Is deze groep nu opeens groter geworden?

Volgens de WRR waren we vroeger christelijk en daarom tevreden. Alles wat er fout ging in het land lag aan God. Die had een voor de mens ondoorgrondelijke reden om te doen wat-ie deed. Maar het was gelukkig niet zinloos. Daarom hebben we een nieuwe zingeving nodig, denkt de Raad. Maar moet je omdat het leven geen zin heeft ontevreden zijn? Volgens mij heeft het leven geen zin. Ik ben humanistisch en a-religieus. Als we dood gaan volgt er niets. In mijn opinie. Zijn de mensen die zichzelf opblazen ten behoeve van een religieus ideaal tevreden? Nee. Hebben zij zingeving gevonden in hun leven? Ja. Dus.

Illustratie: George van Raemdonck, in 1933: "Ik zou wat lekkers krijgen, en nou geeft-ie me een braakmiddel"

Reacties

Populaire posts