Bommel

Van Het Bureau beluisterde ik ongeveer driehonderd afleveringen. Als podcast. Vandaag begint de NPS met een nieuw megalang-hoorspel. Achtenveertig avonturen van Ollie B. Bommel en Tom Poes met in de hoofdrol Mark Rietman als heer en Jacob Derwig als Tom Poes. In de krant norse berichten over het uitzendschema. Om 14.00 uur op de Concertzender en om 0.45 uur op Radio 1. Maar wat kan ons dat uitzendschema tegenwoordig nog schelen? Dat is iets voor ouderwetse radiobezitters zoals heer Ollie zelf op bijgaande illustratie. Wie luistert er nog live naar een cultuurprogramma? Is er actualiteit in het spel? Nee, de avonturen van de goede heer zijn al jarenlang geleden beëindigd in de krant. Het gaat hier precies om tijdloze cultuur waarover ik kortgeleden al schreef naar aanleiding van de nieuwe Omroep C.
Symbolisch is de titel van het eerste verhaal dat wordt uitgezonden: Heer Bommel stuit de vooruitgang. In zekere zin is het hoorspel een bijzonder ouderwetse kunstvorm en de podcast een relatief nieuw medium. Bij Het Bureau begon ik met naar de radio luisteren. Dat hield ik niet vol. Elk uitzendschema is een terreur. Ik had toen nog geen mp3-speler dus een alternatief was er voor mij niet. Ditmaal begin ik meteen met luisteren via de speler. Modern en ouderwets op hetzelfde moment.

Reacties

Populaire posts