Op zoek naar een boek dat niet bestaat

Op de website Het Beste Boek wordt gezocht naar een boek dat niet bestaat. Het Beste Boek Aller Tijden In De Nederlandse Literatuur. Uit een longlist van honderd boeken kozen lezers de beste tien en daaruit kan nu nog tot 2 maart gekozen worden. Maar het Beste Boek is altijd een persoonlijk boek. De truc is een beetje afgekeken van de BBC die vier jaar geleden The Big Read had. Zij zochten niet naar Het Beste Boek maar naar het meest geliefde. Dat is verkozen door driekwart miljoen Britten en is The Lord of the Rings van J.R.R. Tolkien. Niet bepaald mijn lievelingsboek. Ik verkies eerder nummer twee Pride and Prejudice van Jane Austen, waarschijnlijk haar beste boek. Dat is gelijk een manco van de lijst van Het Beste Boek. Op de nu gepubliceerde shortlist van tien staat van iedere schrijver (Nescio en Hermans uitgezonderd) slechts één boek, van Mulisch De Ontdekking van de Hemel van Reve De Avonden. De Ontdekking van de Hemel ken ik niet, maar zelf vind ik Het Stenen Bruidsbed Mulisch' mooiste boek. De Avonden ken ik wel, maar ik prefereer Nader Tot U van Reve.
Nee, waarom niet gewoon iedereen de titel van zijn lievelingsboek laten opsturen en daarvan een top 200 samenstellen zoals bij The Big Read? Met aanbevelingen van bekende Nederlanders en mooie en grappige filmpjes waarin lezers vertellen waarom een boek zo mooi, belangrijk, wereldschokken en levensveranderd is? Nu moet er twee keer gekozen worden, uit een lijst van 250 boeken kwam de longlist van honderd, uit de tien overgebleven boeken kan nu nog een keer gekozen worden. Een lijst zonder boeken van vrouwen, zonder boeken van Vlamingen. Vier van de tien boeken heb ik gelezen. Ik ga de andere zes niet onmiddellijk lezen om te kijken welk van die tien ik de beste vind. Ik ga niet stemmen.

Reacties

Populaire posts