Waarom mannen hun haar niet verven

Ik zit bij de kapper. De kapper is een kleine man, afkomstig uit Ceylon met kort zwart en krullend haar. Hij spreekt met een zwaar accent. Hij knipt mijn haar en dat van mijn vrouw al jaren. Op het laatste filmfestival zag hij meer dan vijfentwintig films en kwam op een van die filmfestivalavonden huilend thuis. Huilend van alle ellende die hij op één dag had gezien. Naast zijn werk in de kapsalon is hij modeontwerper. Het is een fijne kapper, hij knipt goed en ik kan met hem over cultuur praten, meest over films en over theater.

Eenmaal per kwartaal knipt hij mijn haar en iedere keer valt me op hoeveel grijzer mijn haar wordt. Terwijl mijn vrouw haar haar steeds opnieuw zwart verft, haar eigen oorspronkelijke kleur, verlies ik telkens meer van mijn originele kleur. Rood was het ooit. Misschien moet ik mijn haar ook eens verven, stel ik de kapper voor. Hij raadt het me af. Mannen worden knapper zonder hun haar te hoeven verven, beweert hij. Hij kan het weten want hij is homoseksueel zoals alle mannelijke kappers. Tenminste, dat laatste is wat ik denk maar niet zeker weet.

Toen ik jong was en mijn haar nog rood, werd ik door mannelijke kappers geknipt. Samen met mijn vader of samen met mijn broers. Maar toen was ik me nog niet bewust van seksualiteit. Later, tijdens mijn studie, liet ik mijn haar altijd door vrouwelijke kappers knippen. Op de een of andere manier heeft het knippen van haren iets seksueels, iets erotisch. Iemand raakt je aan, neemt je een deel van jou af. In het Bijbelse verhaal van Samson en Deleilah ontneemt de verleidelijke vrouw de superman zijn kracht door zijn haren af te knippen.

Mannen verven hun haar niet. Als ze dat wel zouden doen zouden ze hun kracht verliezen. Het is aan de vrouw de mannen met hun lichaam en hun schoonheid te verleiden. Zij gebruiken haarverf en lipstick om er nog aantrekkelijker uit te zien. Mannen moeten daarvoor hun kracht, hun poëzie, hun muzikaliteit of hun intelligentie gebruiken. Grijze haren zijn een teken van ouderdom, van wijsheid, van intelligentie. Daarom verven mannen hun haar niet.

Reacties

Populaire posts