Wim Noordhoek

In mijn eigen gloriedagen van de radio, de late jaren zestig en beginjaren zeventig van de vorige eeuw, luisterde ik iedere vrijdagavond naar de stemmen van Wim Noordhoek en Jan Donkers. Voor mijn gevoel wijze oude mannen die blues en Americana draaiden van nog oudere mannen, schreeuwende stemmen zoals die van B.B. King, Professor Longhair en Dr John the Nighttripper. En natuurlijk de zoetgevooisde stem van mijn lievelingscountryzanger Gram Parsons. Tot diep in de nacht luisterde ik bij de zachtgloeiende buizenradio tot ik in slaap viel. Daarna nog een tijd lang naar opvolger Roel Bentz van den Berg. Die maakte programma's met popnummers gerangschikt op onderwerp, zoals schoenen (Blue Suede Shoes), huwelijk (Chapel of Love), circus (Carney) en tango (Tango Funebre). Donkere en warme stemmen die je omhulden als een deken, als de deken waaronder ik lag te luisteren.
Nog steeds is Wim Noordhoek op de radio, in het programma De Avonden van de vpro, waar ik ook veel naar geluisterd heb, maar de laatste tijd niet meer. Voor de vpro houdt Wim Noordhoek nu het Avondlog bij, sinds mei 2006 als opvolger van W. Brands. Nog steeds houdt de blues hem bezig, zoals in het bericht van enige dagen geleden over Sonny Boy Williamson. Bijgaand plaatje is uit de laatste aflevering. Vraag van Wim Noordhoek: hoe heette dat ontwerp ook weer? Waarmee niet de dame maar de stoel wordt bedoeld. Volgens mij is het een vlinderstoel zonder bekleding, in plaats van het stuk canvas dat er op hoort dient Lili St Cyr ondersteboven als bekleding.

Reacties

Populaire posts