Sachertorte

Morgen is mijn jongste dochter jarig en ik sta een dag in de keuken. Ik bak een appelcake naar een recept dat ik vorige week zaterdag voor het eerst gemaakt heb en die goed in de smaak viel, ik bereid een lasagne voor (lasagna verdi met kip en ham), en ik maak een variatie op een sachertorte. Ik weet dat mijn jongste dochter erg van chocoladetaarten houdt en meer dan drie jaar geleden maakte ze voor mij een kinderversie van de sachertorte, één van de moeilijkste recepten uit haar kinderkookboek, op tienjarige leeftijd. In ruil maakte ik in 2004, op haar elfde verjaardag dezelfde taart voor haar. Nu wordt ze veertien. Ik maak een taart met pure zwarte chocolade in plaats van een melktandjes-versie.
Ik heb de echte sachertorte nooit geproefd zoals hij in Wenen in Hotel Sacher wordt geserveerd. Wel voor de deur van het hotel gestaan, maar te chic te duur. Er is veel te doen geweest over de plaats van het laagje abrikozenjam. Bovenop onder het glazuur, of middenin de cake. Volgens het recept dat ik volg, uit Bakken in Europa, moet de taart gehalveerd worden en gevuld worden met jam. Volgens het recept dat ik vroeger gebruikte toen ik nog geen kinderen had moet de jam bovenop, direct onder het glazuur ("Nee, niet er mee vullen, dat is juist niet 'ècht'!" benadrukt de schrijfster Heleen A.M. Halverhout in haar Het Internationaal Kookboekje). Wikipedia, waar de foto bij dit stukje vandaan komt, sluit zich aan bij Bakken in Europa, en als je de foto goed bekijkt zie je dat in de taart op het servetje van Hotel Sacher de laag jam in het midden zit. Maar zelfs dat zegt nog niet alles. Want Demel, de concurrerende bakker zegt dat hij het originele recept heeft gekregen van Eduard Sacher die toen hij de taart uitvond voor genoemde Demel werkte. Een rechtzaak moest uitkomst brengen en die is gewonnen door Hotel Sacher. Maar of daarmee het originele recept ook heeft gewonnen is maar de vraag. Tenslotte worden er in het geheime recept drie soorten chocolade gebruikt. Dat alles doe ik niet. Sterker nog: ik vervang de abrikozenjam door bosvruchten! Niet omdat dat lekkerder is of omdat ik dat vind, maar omdat er geen abrikozenjam in huis is.

Reacties

Populaire posts