How to win friends and influence people

In Een stamboek van Patrick Modiano komt een regel voor over het boek Hoe maak ik vrienden dat op het nachtkastje van Modiano's vader ligt. Volgens Modiano geeft dat boek op dat nachtkastje een inzicht in diens eenzaamheid. Volgens mij niet. Volgens mij wordt hier het boek How To Win Friends and Influence People van Dale Carnegie bedoeld. Een internationale bestseller en één van de eerste zelfhelpboeken uit 1936 die op miljoenen nachtkastjes heeft gelegen. Zelf had ik ooit een prachtige vijftigerjaren pocketversie die ik aan iemand anders heb weggegeven. (De geschiedenis van dat weggeven misschien een andere keer.)

This book has the potential to change your life,
staat als aanbeveling op de omslag hiernaast. Volgens mij stond die aanbeveling ook op de mijne. Meestal neem ik dat soort opmerkingen met een korreltje zout, maar in dit geval moet ik toegeven dat het boek mijn leven veranderd heeft. De tips uit het boek maken het leven gemakkelijker, ze zijn als olie tussen stroef lopende relaties. Was ik vroeger stug, door dit boek ben ik me soepeler gaan gedragen. Charmanter geworden zonder mijn persoonlijkheid te verliezen. Laat dit boek ook jouw leven veranderen! De belangrijkste tips van Dale Carnegie zijn samengevat in de Wikipedia.
Meer over dit boek

Reacties

Populaire posts