Sportschool met normen en waarden

Ik fiets langs het Eemskanaal naar mijn schoonzus. Maar het roeierspad is afgesloten voor alle verkeer. Ik word omgeleid. Daardoor kom ik langs Spartan Fights. 'Sportschool met normen en waarden' staat op een lichtbak boven een getralied venstertje. Onmiddellijk vraag ik me af welke normen en waarden hier worden bedoeld. Oog om oog, tand om tand. De eerste klap is een daalder waard. Het recht van de sterkste. Dat zijn de eerste drie die me voor de geest komen. In de sport gelden veel normen en waarden. Wat is de waarde van een gewonnen touretappe als de winnende renner doping heeft gebruikt? Welke normen worden in zo'n geval overtreden? Het klinkt aardig een sportschool met normen en waarden. Maar eigenlijk zegt het niets. Het ruikt naar braafheid en naar Jan Peter Balkenende. Naar het verlangen de beste van de klas te zijn. Niet naar vechtlust en een Spartaanse opvoeding. De normen en waarden van de Spartanen zijn niet dezelfde als die wij nu nastreven. Zij verlangden naar overwinningen in bloed gedrenkt. Zij wilden winnen maar waren niet wat je nu sportief zou noemen. Ik fiets door en laat de nep-Spartaanse vechtersbazen achter me.

Reacties

Populaire posts