Straatnamen

Als we uit de metro komen vraag ik voordat we de trap op gaan nog even snel aan een dame achter een loket hoe laat "Le Dernier Métro" gaat. Dat is om vijf over één. Boven vinden we op de eerste de beste straathoek een restaurant, de Cote d'Azur. We nemen plaats aan een tafeltje voor vier. Fietsers, scooters, motoren en auto's, alles komt voorbij en racen langs ons heen. Het eten is lekker voor een eenvoudig eetcafé, de prijs is mondain. Rond de zestig euro voor vier personen voor een hoofdgerecht inclusief een drankje, een dag later eten we voor vijftien euro minder op Belle-Ile-en-Mer een stuk chiquer en lekkerder. Maar dat geeft niet, dit is Parijs!

Dan gaan we verder de stad in en verbazen ons over alles om ons heen. De Opéra, de Place de Madeleine, de modehuizen van Gucci, Chanel, Prada en Paul Smith. De laatste hoort als Brit niet echt thuis in Parijs maar trekt me wat inrichting betreft het meest aan.
We lopen naar de Place de la Concorde en eindelijk zie ik de straten die ik ken uit de vele Franse romans die ik heb gelezen, vooral die van Patrick Modiano staan vol met straatnamen in Parijs. We komen langs het Olympia waar Edith Piaf en Jacques Brel triomfen vierden en waar deze week Sly and the Family Stone optreedt. Bij de Place de la Concorde gaan we weer ondergronds om te zien wat je gezien moet hebben: de Eiffeltoren!

Reacties

Populaire posts