Woensdagavond

Le Palais, Belle-Ile-en-Mer
30 juli 2007

Op woensdagavond zijn alle winkels in Le Palais open en zijn er optredens op straat. Een nog niet zo oude man met baard en gitaar, type George Brassens, speelt liedjes die iedereen, van jong tot oud, meezingt voor een café. Er is een jongen met een accordeon die, samen met een meisje met een viool, liedjes zingt. De straten zijn afgezet met dranghekken en de politie houdt bij de hekken de wacht.

Voor de Typ'en Ar staan lange houten tafels met bankjes om op te zitten en binnen is een open podium aan de gang. Ik vraag de baas hoe het werkt en of dit iedere week gebeurt. Hij vraagt me of ik zin heb om iets te spelen. Nee, misschien volgende week, antwoord ik. Ik zou me dan moeten melden bij ene Luc en dan kan ik meedoen.
De sfeer is gezellig op straat. Maar sommige jongens zijn al aardig aangeschoten. Eentje zit op de grond, kijkt naar beneden en laat desondanks zijn flesje bier kapotvallen op straat. We drinken ons drankje op en lopen nog even naar de djembé-spelers die een vuurslingeraar bij zich hebben als extra attractie. Een grote groep mensen kijkt toe. We blijven even staan. Dan gaan we terug naar de tent.

In die woensdagnacht moet het gebeurd zijn. Het is uit de hand gelopen. De dronken jongelui hebben huis gehouden in het dorp. De politie heeft ingegrepen. Het café doen sluiten op last van de burgemeester. De avonden er na was me al opgevallen dat het café gesloten was terwijl er een concert was aangekondigd van Monsieur Melon. Pas op 5 augustus gaat het café volgens de plakkaten achter de ruiten weer open. Maar dan zijn wij al terug in Nederland. Weg stamcafé.

Reacties

Populaire posts