Portrait Series - Berlin/Marching series Pt I

De laatste voorstelling die ik op zondagavond zie in De (Internationale) Keuze van de Schouwburg is Portrait Series - Berlin/Marching Series Pt I van Michel Laub. Een indrukwekkend tweeluik. In het eerste deel tonen professionele en niet-professionele dansers zich voor het publiek. Ze vertellen over zichzelf, kleden zich om, laten zich zien in woord en gebaar. Het doet me denken aan Pina Bausch. Het is erg intiem, de dansers tonen zich in al hun naaktheid, soms letterlijk, soms figuurlijk. Het is onduidelijk wat echt en wat gespeeld is, maar die spanning is een tedere spanning, een dunne draad tussen echt en onecht. Naast me zit een vrouw onbedaarlijk te lachen en doet daarmee onrecht aan de voorstelling. Dat ze nerveus is en moet lachen, kan ik me voorstellen, maar als ze maar door en door gaat ergert ze me.

Het tweede deel is een choreografie van marcherende dansers. Drie van de negen dansers die zich aan ons getoond hebben dansen mee in deze choreografie. Het geeft een extra dimensie dat je iets van hun achtergronden weet. Over deze choreografie weet ik niet veel te zeggen. Ik vond het mooi maar vind het moeilijk aan te geven waarom.

Al met al heeft deze laatste voorstelling van de vijf die ik zag, de meeste indruk gemaakt. Helaas kan ik deze week niet meer zien, maar ik raad eenieder aan te gaan naar De (Internationale) Keuze van de Schouwburg.

Reacties

Populaire posts