Vrouw van de Zee

Ik ben op zoek naar een toneelstuk. Als ik klaar ben met Duizend Bommen en Granaten ga ik een volgend stuk regisseren bij KRT (Klein Rotterdams Toneel). Probleem is als altijd de bezetting (3 vrouwen en 5 mannen) en een stuk dat past bij de groep. Ik herlees Koning Ubu (Alfred Jarry), maar dat valt me toch tegen. Ik herlees Toeval, Voorval van Frans Strijards maar vind dat toch wel een ingewikkeld stuk en de rollen zijn nogal ongelijkwaardig. Ik lees Enrico IV van Luigi Pirandello en vind het eerste bedrijf nogal langdradig. Dus hoewel ik een groot liefhebber ben van Pirandello en bijna al zijn Novellen voor een jaar heb gelezen, twijfel ik.

Dan ben ik de boekenkast aan het ontstoffen en vind allerlei dingen terug. Oude foto's, oude tekeningen, oude dagboeken. Ik kom langs de theaterstukken en zie eensklaps Ibsen staan. Mijn eerste stuk, tenminste het eerste stuk dat ik regisseerde, maar ook een van de eerste stukken die ik zag, was van Ibsen: Hedda Gabler. Twintig jaar geleden is het dat ik het geregisseerd heb. Daarna heb ik ooit nog Bouwmeester Solness geregisseerd. Ik hou van Ibsen, van zijn zwaarmoedigheid, van zijn symboliek. Ik denk dat ik het gevonden heb, de bezetting lijkt ook te kloppen. Maar als ik nog eens tel is er een man te weinig of een vrouw teveel. Het is maar hoe je het bekijkt.

Ik zie Ibsen en Hedda Gabler in ieder geval zitten en ga op zoek in de catalogus van de bibliotheek. Ik vind twee bundels waar Hedda Gabler in te vinden is. Dan valt mijn oog op een andere titel: De Vrouw van de Zee. Is dat niet een nog veel beter idee? Ik bestel het bij de bibliotheek en reconstrueer het stuk in mijn hoofd. De Vrouw van de Zee (Ellida) is verloofd geweest met een zeeman. Hij is verdronken, of tenminste dat denkt ze. De vrouw trouwt, met de veel oudere Dokter Wangel, die twee dochters heeft, ongeveer van haar eigen leeftijd. Dan keert de mysterieuze zeeman terug om zijn vrouw op te eisen. Ze twijfelt. Daarover gaat het stuk. Zal De Vrouw van de Zee meegaan en haar man en stiefkinderen verlaten of blijft ze? Laat dokter Wangel zijn vrouw gaan? Een mooi en mysterieus stuk.

Foto: Marjon Brandsma als Ellida en Joop Admiraal als dokter Wangel

Reacties

Populaire posts