Drift: Nachtasiel

Het centrum Lijm & Cultuur bevindt zich in Delft aan de Rotterdamseweg langs de Schie vlakbij de TU Delft in een oude lijmfabriek. Oude vervallen gebouwen, grote hallen en kleine mysterieuze hokjes. Hier speelt Drift Nachtasiel, een meer dan honderd jaar oud stuk van Maxim Gorki van voor de Russische revolutie (1902). Een stuk over bewoners van een nachtopvang voor dak- en thuislozen.

Het eerste gedeelte van het stuk vraag ik me af waarom ik me voor dit samengeraapt zootje moet interesseren. Flarden van gesprekken, ruziënde mensen, verslaafd aan drank, aan gokken, aan het krassen in een tafelblad of aan stelen. Stuk voor stuk verliezers aan de rand van de samenleving, op het punt over die rand heen in de diepte te storten. Dan komt Luka, de pelgrim, gespeeld door Denise Beeckmans. Denise is de reden dat ik hier ben. Als ik achteraf tegen de regisseur Stephan Zeedijk zeg dat ik het gedeelte waarin Denise speelt het interessantste vind, zegt hij dat dat is omdat ik van Denise houd. Dat is gedeeltelijk waar. Ze speelt geweldig en het is een genot om naar haar te kijken, maar het gedeelte voordat ze opkomt zit ik me af te vragen waar ik naar zit te kijken, het gedeelte nadat ze weg is vind ik nogal moralistisch.

Maar als de voorstelling eenmaal op stoom is is er veel te genieten. Als na de pauze bijna alle spelers achter de tafel zitten (één heeft er al het loodje gelegd) heb je het gevoel ze allemaal een beetje te kennen. Het verhaal is verder simpel. Er is een groep, er is een indringer, de pelgrim, die de verhoudingen tussen de personages opschudt en op scherp zet, de indringer verdwijnt weer en de overgeblevenen trekken hun conclusies wat leidt tot moord en zelfmoord. Drie doden vallen te betreuren en tegelijk ook weer niet want, om met het stuk te spreken, wat is waarheid?

Illustratie: de prachtige door Ric Berretty ontworpen flyer van de voorstelling in Russische stijl. De voorstelling is volgend weekend nog te zien. Allemaal gaan kijken dus. Reserveren via www.nachtasiel.nl

Reacties

Anoniem zei…
HI Fedde!
Bedankt voor je recensie. Wij houden ook van Denise.
Wil je bij de flyer melden dat het copyright bij Ric Berretty ligt. Alvast bedankt.
Ric.

Populaire posts