Das Pop

De liedjes van Das Pop lijken op het eerste gehoor zoals de naam van de band klinkt: als vrolijke popliedjes. Maar na ongeveer een maand de liedjes met me mee te hebben gedragen in mijn mobiele telefoon weet ik beter. De teksten van de liedjes zijn behoorlijk melancholisch. Regels als de volgende uit A Naked Girl:

none of them would have me over
none of them could take me there
none of them's ever sober
I don't care
just a morning after drama
just another day before
does it show that I don't want to
anymore

In eerste instantie klinkt de regel A naked girl will take my picture nog vrolijk en als een mannenfantasie, maar met de coupletten die er om heen staan wordt het allemaal geen vrolijke boel bij Das Pop. Rosie is geen vrolijk meisje. Iets om de hoofdpersoon aan te herinneren als-ie dood is. Elektronica voor geliefden bij gebrek aan echte liefde. De kleine jongen uit het gelijknamige nummer is dood. Nee, veel valt er niet te lachen op de vrolijke klanken van Das Pop. Dan ben je blij met een gewone zonsondergang. Maar zelfs dat nummer (Ordinary Sunset) werkt vervreemdend omdat de rest van de tekst over opstaan en ontbijten gaat.

Een maand lang luister ik nu al gefascineerd naar Das Pop.

Reacties

Populaire posts