Emile Zola: Nantas

Nantas van Emile Zola is het eerste boek dat ik in zijn geheel op het kleine schermpje van mijn mobiele telefoon lees. Het is het enige Nederlandstalige boek van Zola dat op de Gutenberg-site te vinden is. De beroemde bestsellers als De mijn, Nana, of Het Meesterwerk zijn hier niet aanwezig.

Nantas is een verhalenbundel. Het bevat zes verhalen: Nantas de sterke, De Overstroming, Hoe men sterft, De oesters van de heer Chabre, De Herleving en Jean Gourdon. Veel van de verhalen zijn bijna kleine documentaires. Vooral Hoe men sterft vertelt uitgebreid hoe het er aan toegaat als iemand overlijdt. De tijd vlak voor het sterven, de tijd vlak erna. Nantas, De oesters en De herleving zijn echte verhalen. Vooral het verhaal over de oesters van de heer Chabre is erg humoristisch, de overige verhalen in het boek zijn meer serieus van toon. De bundel geeft een goed tijdsbeeld van de jaren waarin de verhalen geschreven zijn, maar door de thematiek is het toch ook weer universeel en van alle tijden. Ik ben blij het op deze manier te hebben ontdekt.

Reacties

Unknown zei…
Een weinig bekend werk van Zola maar in zijn soort opmerkelijk. Wat een waar nemer is hij en hoe subtiel kan hij de dingen beschrijven. Ik las deze verhalenbundel met stijgend belangstelling en verheug me deze bundel in mijn bezit te hebben. Het is tevens het allereerste boek dat ik op mijn I pad lees.
Een aanrader.

Populaire posts