Soria Moria

Soria Moria is een bewerking van Peer Gynt van Ibsen, door Ted Keyser. Hij heeft het beroemde verhaal van de Noorse sombermans teruggebracht tot een dolkomische klucht over een jongen die niet wil deugen, een fantast als Billy Bragg of Walter Mitty. Regisseur Reinier van Mourik regisseerde eerder een stuk over laatstgenoemde fantast en deze versie bij het Vrij Theater sluit daar goed bij aan. Slapstick en veel vaart en humor kenmerken de voorstelling. Wat ik jammer vind is dat het stuk (of de bewerking door Ted Keyser) niet geheel recht doet aan het origineel van Ibsen. Ik ga naar de voorstelling samen met mijn spelers van KRT, omdat wij De Vrouw Van De Zee van Ibsen doen, en niet iedereen is even enthousiast. Ikzelf vind het een hele leuke voorstelling, ik heb veel gelachen maar ik mis de verdieping aan het einde, het beroemde beeld van de mens als ui. Je pelt steeds een schil af aan de buitenkant en de uiteindelijke conclusie is dat er geen binnenkant is.

Er wordt goed gespeeld, vooral door Peer en zijn moeder en ook Solveig vind ik met de weinige tekst die ze heeft indrukwekkend. De anderen spelen diverse rollen zoals trollen, buitenlanders, een schipper, de bruid. De regisseur zelf speelt de bruidegom die door Peer Gynt van zijn bruid wordt beroofd. De voorstelling is nog te zien dus wie wil kan zelf oordelen en heeft in ieder geval een leuke avond.

Reacties

Populaire posts