Charlotte Brönte: Jane Eyre (de opname)

Het tweede audioboek dat ik in zijn geheel beluister is Jane Eyre van Charlotte Brönte, de zuster van Emily,de schrijfster van één van mijn lievelingsboeken, De Woeste Hoogten (Wuthering Heights). Het is een audioboek van Librivox Recordings, een gratis internetservice die geheel wordt gevuld door vrijwilligers. Elk van de achtendertig hoofdstukken begint met de regels: This is a Librivox recording. All Librivox recordings are in the public domain. For more information or to volunteer, visit Librivox dot org. Daarna volgt: recording by gevolgd door een naam en soms gevolgd door de datum van de opname. Nadeel en voordeel van de opnamen zijn dat er steeds andere stemmen zijn die voorlezen. Heb je een hekel aan een bepaalde stem, dan ben je er bij het volgende hoofdstuk weer vanaf. Wat bij dit boek jammer is, is dat het langste hoofdstuk (anderhalf uur) door een vrij vervelende mannenstem wordt gelezen. Bijna alle hoofdstukken worden verder door vrouwen gelezen. Iets wat bij een boek met een vrouwelijke hoofdpersoon die het verhaal in de ik-vorm vertelt, goed past. Een Belgische mevrouw heeft weer het nadeel dat ze haar opname erg zacht heeft opgenomen, waardoor het luisteren, al rijdend over de Maasboulevard, iets wat veel voorkomt bij mij, erg wordt bemoeilijkt. Maar ik heb het helemaal afgeluisterd. Meer over de inhoud van het boek in een volgend bericht.

Illustratie: Ruth Wilson in de BBC-versie van Jane Eyre in een 15 inch corset

Reacties

Populaire posts