Muis gered

Katten houden er van om met muizen te spelen. Dan gaat het er niet zachtzinnig aan toe. Soms vinden we s‘ochtends een dode muis voor de deur naar het terras. Gesneuveld tijdens het spel. Deze trofee wordt voor de geliefde baasjes voor de deur neergelegd.

Onze Poekie komt tijdens het eten koken binnen met een klein muisje. Ze laat het gaan en vangt het dan weer met haar poot. Het angstige muisje rent heen en weer over het linoleum maar kan niet ontsnappen aan de wrede kat. Ik kan niet anders dan ingrijpen. Ik verlaat de keuken en grijp de kat in het nekvel en neem haar mee naar de overloop. Dan ga ik terug de kamer in en probeer het angstige muisje naar buiten te jagen, de vrijheid tegemoet. Maar dat gaat minder makkelijk dan ik dacht. Het muisje kan niet over de drempel klimmen die tussen de huiskamervloer en het terras buiten ligt. Dus blijft het beestje heen en weer lopen. Samen met Jongste Dochter probeer ik het beest te vangen tot het zich verstopt achter de rolluikkast. Het glipt tussen een onooglijk klein spleetje en verdwijnt.

Ondertussen is ook nog eens het eten klaar en komt mijn vrouw thuis. Dus gaan we eerst eten. De poes posteert zich bij de kast. Wachtend tot de muis de moed heeft achter de kast vandaan te komen. Dat gebeurt natuurlijkniet. We eten het eten op en gaan dan proberen de muis te redden. De kat wordt op de gang gezet bij haar etensbakje. Moet ze dat maar leegeten. Dan schuiven we de kast een klein stukje op zij en zien de muis zitten. De Oudste Dochter denkt dat-ie dood is. Geplet door de kast. Maar dat lijkt mij sterk. Met een stokje proberen we er beweging in te krijgen. Dan gaat het muisje lopen. Het vlucht onmiddellijk de verkeerde kant uit. Naar de linkerbox van de stereoinstallatie. Daar blijft-ie opnieuw doodstil zitten. Mijn vrouw vouwt van een krant een koker en ik jaag het beestje er met een stokje in. Ze vouwt de krant snel dicht zonder de muis te pletten en dan wordt het angstige beestje achter in de tuin vrijgelaten en kan even later ook de kat weer worden losgelaten. Die kijkt nog even bij de kast maar voelt dat de prooi is gevlogen en zoekt een plaatsje op een stoel in de tuin. Missie geslaagd. Muis gered.

Reacties

Populaire posts