Opera bij mij thuis

Het is alweer even geleden maar opeens stonden er twee operazangeressen bij ons in de huiskamer te zingen. Dat kwam zo. Mijn vrouw had een elektronisch postbericht ontvangen van de cultuurscout van Kralingen en Crooswijk met het voorstel om tijdens de operadagen Rotterdam een optreden te organiseren in eigen huiskamer. Enthousiast stuurde ze per ommegaande bericht dat wij geïnteresseerd waren. Daarop kreeg ze een telefoontje van Margot, de cultuurscout, dat er een vergissing in het spel was. Zij had dit bericht helemaal niet moeten ontvangen, het bericht was enkel bedoeld voor inwoners van de wijk Crooswijk. Het enthousiasme van mijn vrouw wist haar echter te overtuigen de organisatie toch nog maar eens te vragen of het niet ook in Kralingen mocht.

Enige weken later werd ik gebeld door een heer van de operadagen Rotterdam. Op welke dagen het ons schikte dat er bij ons kon worden opgetreden. Betekent dat dat het toch mag en doorgaat, vroeg ik. Dat wist hij niet maar hij zou de data opnemen en het overleggen met de organisatie en dan zouden we er nog van horen. We hadden de keuze uit 24 mei t/m 1 juni, de data van de operadagen. Omdat de laatste vier data samenvielen met mijn voorstelling (De Vrouw van de Zee) kozen we voor het eerste weekend, het weekend van mijn vader's verjaardag.

Zo kwam het. Een week van te voren werd een groot bord aan ons raam bevestigd waarop in grote letters "Opera bij mij thuis" te lezen was. Dat leidde er toe dat bekende en onbekende buren bij ons aanbelden om te vragen of ze dat mochten meemaken. Dat mocht natuurlijk. Ze hoefden alleen wat geld mee te nemen voor de artiesten want die zouden na het optreden met de pet rondgaan.

Het was werkelijk fantastisch. Voor ongeveer twintig man publiek traden op mijn vader's verjaardag, 24 mei, Chava Beijk (foto) en Merel van Geest op, begeleid door Erwin Weerstra. Soms zo hard dat het leek alsof de ruiten zouden springen maar voortdurend loepzuiver en erg ontroerend.

Reacties

Anoniem zei…
Lijkt me héél bijzonder...!

Populaire posts