Klantenservice

Soms vraag je je af of er nog klantenservice bestaat als je urenlang aan een telefoonlijn hangt om uit te vinden of er iemand is die je met jouw probleem kan helpen. Een ander keer word je aangenaam verrast.
Op de terugweg van het vuurwerk rondom het gigantische cruiseschip de Eurodam krijg ik midden in de nacht tussen de Erasmusbrug en de Willemsbrug een lekke band. De buitenband en de binnenband heb ik tien dagen eerder gekocht. Met een jaar garantie op lekrijden. Toen ik die nieuwe banden kocht waren beide oude totaal versleten en was het geen wonder dat ik lek reed. Nu moet er toch iets anders aan de hand zijn. Ik loop met de fiets aan de hand langs de Maasboulevard naar huis door de zwoele zomeravond.

De vrijdag er op fiets ik met twee fietsen, mijn reservefiets en mijn dagelijkse fiets naar de fietsenhandel. Philipsen op de Oostzeedijk. Ik vertel mijn verhaal en zeg dat ik het niet begrijp. Eerder heb ik al een keer iets soortgelijks aan de hand gehad met de fiets van mijn jongste dochter. Ook een gloednieuwe band die gelijk kapot was. Ik verwacht dat ik mijn fiets moet inleveren, een dag wachten en hem de volgende dag weer ophalen. Maar de fietsenmaker is nieuwsgierig. Hij zet de fiets op de kop, controleert de band op een gat en licht hem dan snel van de velg. Hij trekt de binnenband eruit en ontdekt een grote scheur. Het lek. Maar geen spijker of een stuk glas, geen gat in de buitenband.

Hij laat me de velgriem zien. Die staat helemaal opgekruld. De rand is vlijmscherp. Vroeger had je dat niet. Velgriemen waren van dik rubber. Dit is een dun soort hard plastic. Na een tijdje en vooral als je de band er uit haalt trekt dit krom. Met dit resultaat. Hij trekt de velgriem er uit en vervangt hem door een nieuwe. De fietsenmaker laat een nieuwe binnenband halen en legt die snel en handig om de velg. Buitenband er weer om heen, oppompen en klaar is mijn fiets. Ik vraag hem wat ik voor deze reparatie moet betalen. Niets, is het antwoord, glimlachend, en hij geeft me zelfs het garantiebewijs van de banden terug. Kijk, dat is nog eens klantenservice.

Reacties

Populaire posts