Eerste doorloop Lady Macbeth

Op de bijeenkomst Theaterweb in de Van Nelle-fabriek in maart van dit jaar hoor ik tijdens een dramaturgieworkshop van een collegaregisseur dat hij altijd begint met een doorloop van het hele stuk. Met de tekst in de hand. Zelf begin ik altijd, in navolging van Michael Tsjechov, met de mijns inziens moeilijkste scènes. Als experiment besluit ik Lady Macbeth bij KRT ook eens te beginnen met een doorloop. Vorige week hebben we het stuk gelezen dus iedereen weet waar het ongeveer over gaat en welke rol gespeeld moet worden.

Ik vind het een zeer interessant experiment. De spelers pakken requisieten en kleding uit het rek in theater Maatwerk en improviseren er op los. Allereerst word me duidelijk dat de bewerking zoals ik hem gemaakt heb, goed is. Ik ga nog een paar kleine stukjes schrappen (het is nog steeds te lang), maar de focus op Lady Macbeth is goed.
Van bepaalde scènes is onmiddellijk te zien hoe ze beter geënsceneerd kunnen worden, het valt onmiddellijk op welke teksten moeilijk zijn, ik zie allerlei mogelijkheden met stil spel. In het kort, het is een echte eye-opener deze eerste doorloop zonder dat iemand het stuk echt kent.

Daarna spreken we nog over de kostuums. Ik wil iedereen (mannen en vrouwen) in Schotse rok.

Illustratie: Elena Baramova als Lady Macbeth

Reacties

Populaire posts