Regieadvies

Met zijn zevenen zitten we rond twee groene plastic tafels. De Rotterdamse Vereniging heeft een regieworkshop georganiseerd voor de regisseurs die meedoen aan het Eenakterfestival. Het is fris in de tuin van de SKVR maar lekker om buiten te zitten op deze mooie zondag.

Er zijn vier stukken te bespreken. De regisseur en schrijfster van het zelfgeschreven stuk De Morgenster (B&W) zijn er, de regisseur van het eveneens zelfgeschreven stuk Koningen en Goden (Boast) is er, de regisseuse van Nemesis met het stuk Goedenmorgen, schat is er en ik. Slechts vier groepen van de twaalf, het valt me tegen. Denken de andere regisseurs dat ze de wijsheid in pacht hebben of zijn ze allemaal op zondag vrij? Ik snap het niet, goede raad is duur en hier ontvang je gratis advies. Aan de andere kant is van mijn spelers er ook maar één, Lady Macbeth zelf.

Zelf snapte ik in eerste instantie niets van het stuk Morgenster, maar ik heb nu inzicht in wat de regisseur en de schrijfster willen en bedoelen. Ik had bij het stuk Koningen en Goden het idee dat de regisseur en schrijver veel te veel willen zeggen, maar ik denk dat de regisseur nu net als ik veel nieuwe inzichten heeft gekregen. Met het stuk Goedenmorgen, schat heb ik niet veel, maar het kan een hele leuke komedie worden.

We worden ondervraagd over onze uitgangspunten en ideeën door Christiaan Mooij, regisseur en dramaturg, en Joop Keesmaat, gepensioneerd acteur van het ROtheater.
De vragen zijn pittig, waar staan we, wat willen we, hoe willen we er komen. Ik ga naar huis met goede adviezen en kijk terug op een spannende middag. Ik wil nog wat stukjes schrappen naar aanleiding van ons gesprek en ben weer gevoed met nieuwe ideeën.

Foto: Joop Keesmaat in zijn prachtige afscheidsvoorstelling bij het rotheater Hersenschimmen

Reacties

Populaire posts