Noli me tangere


Op de markt van Nieuwleusen staat een grote kunstboom met tentakels als straatlantaarns. "Noli me tangere", raak me niet aan, heet het kunstwerk van Luk van Soom. Op 20 december is het onthuld door wethouder Diny Laarman. De lichten verkleuren langzaam van groen naar rood naar blauw naar geel. Ik dwaal door het dorpje en moet denken aan Martin Bril. Ik merk dat ik kijk door de bril van Martin Bril die een meester is in het beschrijven van kleine dorpjes op het Nederlandse platteland.

Ik loop langs de in- en exterieurwinkel Reja, ongetwijfeld de samentrekking van de voornamen van de eigenaar en zijn vrouw, en lees de aanbiedingen. "Nieuw. Draai- en zweefdeurkasten. Gratis geplaatst." "Laminaat. Tapyt. Gordijnen. Gemeten en gelegd." "Schuifwand kasten op maat gemaakt. Gratis montage." "Buiten zonwering 25% korting. Montage 50 % korting." "Kunststof kozijnen. Keuken fronten. Op maat." "Rolluiken. NU met gratis motor." Het trottoir staat vol met de grote borden die aan beide zijden de waren van Reja aanprijzen.

Een flatgebouw detoneert. Het is de Giulia Palthe State. Een modern misbaksel voor de rijkere inwoners van Nieuwleusen. Ik verwonder me over de naam Palthe. Voor mij de naam van een stomerijketen. Als ik verder door het dorp loop blijkt er ook een Palthemuseum te zijn. Een bord brengt uitkomst. Ds Palthe was een befaamde predikant in het dorp en de overgrootvader van mejuffrouw Guillemette Jeanette Palthe. Ik vraag me af of het toneelstuk dat de plaatselijke toneelvereniging Dito speelt, "De juffer en de jongs", over deze Palthe'n juffer gaat.

Ik voltooi mijn rondje door het regenachtige dorp, bij de bushalte aan de markt staat een jongen te wachten op de bus naar Dedemsvaart, en kom weer uit bij het kunstwerk dat net als de flat niet echt past in het dorp. Raak me niet aan, kruidje-roer-me-niet. Wat symboliseert het kunstwerk? "Ik ben het licht, ik ben de waarheid," zei Jezus en ook "Raak me niet aan," tot Maria Magdalena nadat hij was herrezen. Een onaantastbare juffer in een onaantastbaar dorp.

Reacties

Populaire posts