Leine en Roebana: footNote


In de jaren tachtig maakten Amy Gale, vers uit Amerika, en Ton Lutgerink, samen met Gerrit Timmers en anderen, een aantal indrukwekkende dans-theater-beeldende-kunst-voorstellingen. Let's start a magazine, gebaseerd op het werk van de dichter e.e. cummings en Midnight Mail, een voorstelling met autobiografische elementen uit het leven van Amy Gale. Beide voorstellingen en ook de daaraan voorafgaande voorstelling A Circular Play van Gertrude Stein (die ik nog in Enschede zag), maakten grote indruk op mij toen ik pas in Rotterdam woonde. En niet alleen op mij. De voorstellingen hadden grote invloed op andere dansers en dansgroepen.

Het duo Leine en Roebana besloot voor de dansdagen in Maastricht een remake van deze voorstellingen te maken, met medewerking van Amy Gale en Ton Lutgerink. Ik hoorde het van Ton tijdens de Rotterdamse R'Uitmarkt en was gelijk enthousiast. Maar Maastricht is ver weg, dus kwam het er niet van hem te zien. Nu zijn de laatste voorstellingen te zien in Rotterdam na een succesvolle tournee door het land.

Gisteren gezien en wederom geweldig. Een feest der herkenning en tegelijk nieuw en opgefrist met twee jonge dansers (man en vrouw) die samen met Amy en Ton dansen (twee oudere dansers) . Sommige beelden stonden me nog levendig voor de geest, evenals sommige teksten. Andere teksten of beelden kwamen terug in mijn herinnering. Echt super. Wie het nog wil zien moet snel zijn, vanavond vindt de laatste voorstelling plaats in theater Lantaren-Venster in Rotterdam.

Reacties

Populaire posts