Rondom de tafel

Waren er tijdens de vorige repetitie twee zieken, ditmaal is alleen de hoofdrolspeelster, De Mooie Onbekende, vanwege een belangrijke afspraak pas laat op de repetitie. Vorige week hebben we het begin van het eerste en het derde bedrijf uitvoerig geoefend en hebben we voor die twee scènes een mise-en-scène gemaakt.

Dit keer zitten we rond de tafel onder leiding van onze dramaturg, Dokter Kees. Het is een goed en heel zinnig gesprek. We bespreken een aantal rollen vrij uitvoerig (o.a. Rosel) en praten over wat we niet en wel van het stuk begrijpen, over de inhoud van het stuk, wat het voor ons betekent. Wat me opvalt is dat iedereen een behoorlijk gelijkwaardig aandeel in het gesprek heeft. Ook is er nergens twijfel over het belang om dit stuk te spelen. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik min of meer bij toeval zo'n goede groep spelers bijeen heb weten te brengen.

De rol van Dokter Kees in het geheel krijgt ook steeds meer en steeds duidelijker vorm. Ook mijn idee om hem bij het proces te betrekken vind ik een gelukkige keuze. Waar ik zelf meer van het doen en proberen en zoeken en improviseren ben, weet hij een helder kader te scheppen en daarmee alles richting te geven. Voor de twee 'stille' scènes in het stuk worden we door de spelers op ideeën gebracht waarmee we volgende week aan de slag kunnen.

Reacties

Populaire posts