Vlaardings Eenakterfestival (2)

Op de tweede avond van het Vlaardings Eenakterfestival zie ik alleen onze eigen De Mooie Onbekende en de laatste voorstelling, het klassieke Dinner for One door De Fakkel, organisator van het festival. Voor wie het niet kent, het is een stuk over een oude dame die elk jaar haar verjaardag viert met een viertal heren (daarin lijkt het op Grand Dessert van de dag daarvoor). De heren zijn jammergenoeg dood en de ober moet hun plaatsen innemen. "Zelfde ritueel als vorig jaar?" vraagt hij zijn meesteres, "Zelfde ritueel als vorig jaar," is het antwoord. Dan worden de gerechten opgediend en bij elke gang wordt gedronken. De oude dame drinkt een glas en de ober drinkt de vier glazen van de afwezige gasten leeg waarbij hij hun gewoonten en spraak imiteert. Lnagzamerhand wordt de ober steeds meer dronken. Struikelblok is een tijgervel met een grote kop waarover de ober steeds (bijna) struikelt.

Terwijl ik zit te kijken vraag ik me af waarom ik niet moet lachen in tegenstelling tot een groot gedeelte van het publiek. De ober speelt het goed, maar doet een imitatie van de acteurs die het voor hem hebben gedaan. De voorstelling is een copie van een copie van een copie. Toen ik dit stuk voor de eerste keer zag heb ik vreselijk gelachen, nu kan het mijn lachspieren niet beroeren. Jammer. Een gemiste kans.

Reacties

Populaire posts