Eksters

Eksters associeerde ik door De juwelen van Bianca Castafiore altijd met juwelendieven. Gauwdieven die met hun grote snavels glimmende diamanten meenemen en in hun nesten verstoppen. Nu is er voor ons huis een eksternest.

Een tijdje geleden zag ik 's ochtends voor het ontbijt een ekster druk bezig in de boom voor ons huis van tak tot tak te vliegen. Steeds pikte hij ergens naar en in eerste instantie dacht ik dat hij vliegjes of rupsen aan het vangen was. Maar toen zag ik dat boven in de boom een donkere vlek te zien was. De ekster bracht zijn takjes naar die donkere vlek die al snel in een nest veranderde.

Later zag ik twee eksters rondom het nest. Samen voltooiden ze het werk aan hun broedplaats.

Weer een aantal dagen later, opnieuw 's ochtends vroeg voor het ontbijt, zat er een meter onder het nest een grote kraai in de boom en was één van de eksters, waarschijnlijk het mannetje, druk bezig te proberen de kraai te verjagen. Deze bleef echter onverstaanbaar zitten terwijl zijn belager steeds naar beneden vloog en hem van onderaf probeerde aan te vallen. Het leek een hopeloze zaak. Terwijl de ekster zich uitputte kon de kraai rustig wachten tot de ekster vermoeid was en de eventuele eieren uit het nest stelen. Ik ging ontbijten en zag later dat de kraai verdwenen was. Wat was er gebeurd?

Nu is het nest er nog steeds. Ik zie weinig activiteit maar betekent dat dat het nest leeg is? Het is nog vroeg in het seizoen. In mei leggen alle vogels een ei, zegt het spreekwoord. Ik houd het nest in de gaten.

Reacties

Populaire posts