Arnon Grunberg: De Joodse messias

Soms doet het werk van Arnon Grunberg me sterk aan Patrick Modiano denken alhoewel op andere punten de schrijvers sterk van elkaar afwijken. Maar in zijn eerste boek De Plaats van de Ster van Modiano komen thema's terug die ook te vinden zijn in De Joodse messias, met name dat van de Joodse zelfhaat. Wordt in De Plaats van de Ster een Jood lid van de Gestapo, hier brengt een niet-Jood het tot dictator van de Joodse staat en stort de wereld in een Derde Wereldoorlog. Wat betreft geweld en gruwelijkheden is dit wel één van de ergste Grunberg-boeken en daardoor moest ik soms ook aan Jerzy Kozynsky en De geverfde vogel denken waarin een jongetje aan allerlei gruweldaden ontsnapt en overleeft, zoals in dit boek de beide jongens, de Zwitsere Xavier en de Joodse Awromele ook allerlei gruwelen ondergaan en overleven.

Met dit boek heb ik bijna alle romans van Arnon Grunberg gelezen en een voor mij nieuw thema is dat van de homoseksualiteit. Xavier Radek is een homoseksuele leider die het ver brengt, een soort Pim Fortuyn en Jörgen Haider, ik vermoed dat deze twee politici de inspiratiebronnen zijn geweest voor de hoofdfiguur in dit boek. Xavier en Awromele zijn verliefd op elkaar maar hebben besloten niets te voelen. Dat gaat hen niet altijd even eenvoudig af. Xavier's moeder is verliefd op het Italiaanse keukenmes waarmee ze zich iedere nacht in de keuken in het dijbeen steekt om maar iets te voelen.

Er zijn hilarische scènes en gruwelijke scènes en die wisselen elkaar af. Het boek druipt van het cynisme, maar ik vind het wel één van de sterkere boeken van Grunberg. Tirza en Onze Oom vielen mij een beetje tegen, dit boek raakte mij meer.

Reacties

Populaire posts