Geen koffie voor tienen

De man draagt een roze overhemd, heeft grijs haar, staat een tikkeltje wijdbeens en heeft zijn handen in de zij. Hij is een jaar of vijftig, schat ik. Hij overziet de haven. Achter hem één van de vele terrassen. Ik fiets hem eerst voorbij op zoek naar een terras waar ik zal gaan zitten en een kop koffie nemen. Alle terrassen zijn echter verlaten en ik keer terug naar de man. “U bent vast op zoek naar een kop koffie,” zegt hij. “Maar dat zult u hier niet vinden. Ik ga pas om tien uur open. Er is in Dordrecht geen terras open voor tien uur op zondag. Ik zou op een zonnige dag als deze graag al om acht uur open gaan... Maar dat mag niet. En het is hier geen christelijke gemeente. Als het hier nou Graafstroom was... dan zou ik het begrijpen.” Ik vraag hem of op de markt of bij het station geen kop koffie te krijgen is. “Alleen uit de muur. Op de markt is alleen op marktdagen vroeger koffie te krijgen.” Ik vertel hem dat ik pas geleden in Gouda op de markt nog een kop koffie kon krijgen. Hij begrijpt er ook niets van. Ik fiets naar het station. Als voor bijna alle stations in Nederland is voor dit station de weg opengebroken. Via een omweg bereik ik de AH to go. Ik twijfel of ik mijn fiets op slot zal zetten of direct naar binnen lopen, een koffie halen en weer naar buiten lopen. Dan realiseer ik me dat ik geen portemonnaie bij me heb. Geen portemonnaie, geen koffie. Gelukkig heb ik voor ik vanmorgen om half acht vertrok al een kop espresso gedronken, maar de rest van de rit zal ik het zonder koffie moeten doen. Het gemis van mijn portemonnaie is even later opnieuw vervelend als ik voor de Nieuwe Merwede sta. Daar gaat een pont. Geen geld, geen pont. Ik verander van plan en neem een route met enkel bruggen. Geen Gorinchem, maar Sliedrecht wordt het, via Papendrecht, Oud-Alblas, Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk terug naar Rotterdam.

Even goed een mooie tocht. Donderdag 1 juli is het zo ver. Dan rijd ik de 120 km tourtocht tijdens de Grand Départ, ter ere van de start van de Tour de France in Rotterdam. Dit is mijn laatste grote tocht. De laatste weken was ik in de omstreken van Rotterdam, meestal binnen een straal van twintig-dertig kilometer: Gouda, Boskoop, Waddinxveen, Leiden, Delft, Vlaardingen, Schiedam, Hoek van Holland, mijn verste punt was Utrecht, vijftig kilometer van Rotterdam, om Das Pop te zien.

Reacties

Anoniem zei…
Leuk stukje ! Tip: als je morgen (29 juni) een Metro pakt, dan kun je met een bon voor 1 euro een kopje koffie halen op het station ....

Succes !
ciao
Douwe

Populaire posts