KRT: Drie Zusters

KRT, mijn oude vereniging, waar ik me nog steeds mee verbonden voel, speelt Drie Zusters van Tsjechov, geregisseerd door Mirjam Veldhuizen-van Zanten. Een moeilijk stuk, want lang en moeilijk. Ze brengen het er aardig goed van af. In het begin mis ik een beetje het ensemblespel, de karakters zijn duidelijk en iedereen speelt goed, maar de groep is op de één of andere manier geen geheel. Ook is het behoorlijk proppen op het te kleine toneeltje van 't Kapelletje. De mise-en-scènes zijn goed maar er is gewoon te weinig ruimte.

In het tweede bedrijf komt de boel pas echt op gang met een climax aan het einde vlak voor de pauze als een groot aantal spelers opkomt in carnavalskostuum. Daar zijn er meer scènes met twee of drie spelers en die komen beter tot hun recht op de kleine speelvloer. Twee jonge en nieuwe spelers zijn indrukwekkend in de rollen van Mascha (Mariet Feenstra) en Irina (Tessa Naber). De rol van Olga vind ik minder goed gelukt. Teveel hetzelfde. Ik mis de kracht en zie teveel de zwakke kanten van Olga. Maar dat kan zowel aan de regisseur als aan Daniëlle Hermans die de rol speelt, liggen.

Het derde bedrijf is opnieuw mooi alhoewel ik niet versta wat er nu in brand staat aan het begin van dat bedrijf. Daar trekt het drama aan om in het laatste bedrijf toch weer enigszins te verzanden. Aan het einde gaat het stuk maar door en door. Steeds opnieuw komt er iemand op om afscheid te nemen en ik verlang naar de ontknoping en het einde.

Omdat ik vier stukken van KRT geregisseerd heb ken ik de spelers natuurlijk door en door. Henk Derksen is zoals altijd erg goed en maakt het publiek diverse malen aan het lachen met zijn grappige rol als de dokter, Dunja Bonnarens verbaast me nog het meest omdat ze ditmaal een totaal andere rol speelt dan ze meestal doet. Ze speelt de rol van Natasje, de gemene schoonzus van de Drie Zusters, getrouwd met de zwakke broer. Maar ook Aad Fase als een enigszins gestoorde militair is anders dan anders.

Niet helemaal geslaagd, maar een moedige poging om dit hondsmoeilijke stuk te brengen.

Reacties

Populaire posts