Simson

Het is een heerlijke warme zaterdag. Een goede middag om aan fietsen te prutsen in de tuin. Van de oude fiets van Mijn Vrouw moet het slot, het rekje en het achterlicht er af. Verder moet de goede buitenband van haar fiets verwisseld worden met de al aardig versleten buitenband van de mijne. Daarna kan de fiets weg, verkocht of weggegeven.

In het fietsreparatiekastje in de schuur staat een klein stapeltje van vijf doosjes waarin ik bandenlichters kan vinden. Alle vijf van Simson. Drie doosjes zijn hetzelfde. Er zijn drie verschillende doosjes uit diverse periodes. "Sinds 1881" staat op het oudste doosje. De tekst "Sinds 1881" is verdwenen van de nieuwere doosjes maar wordt nog wel gebruikt op de website van Simson in de zin "Sinds 1881 Nederlands grootste plakker", samen met de enigszins afgezaagde slogan "Terug van nooit weggeweest".

De naam is nog ouder dan 1881, die komt uit de Bijbel en symboliseert kracht en uithoudingsvermogen: Simson. De superman van wie de kracht in zijn prachtige haardos zat. Zijn haar dat werd afgeknipt door de femme fatale van wie hij hield, Delila.

Richteren 16:17 Zo verklaarde hij haar zijn ganse hart, en zeide tot haar: Er is nooit een scheermes op mijn hoofd gekomen, want ik ben een Nazireër Gods van mijn moeders buik af; indien ik geschoren wierd, zo zou mijn kracht van mij wijken, en ik zou zwak worden, en wezen als alle de mensen.

Reacties

Populaire posts