Iers dagboek: Slot

Ik voel me 's ochtends erg wrakkig na een doorwaakte nacht. Om half zes moet ik opstaan en ik word voortdurend in mijn slaap gestoord in de slaapzaal van Abigail's hostel waar ik weer teruggekeerd ben. Gelukkig haal ik mijn vliegtuig ruim op tijd en ik land ook keurig op tijd op vliegveld Eindhoven. Tijd om de balans op te maken na een week Ierland.

Eten
Omdat we op een lowbudget-tour zijn eten we niet al te vaak buiten de deur. We beginnen de eerste dag met de traditional Irish Stew in in restaurant Quay's in Temple Bar. Binnengelokt door één van de dames die op straat staan kiezen we uit het veel te grote aanbod van restaurants in deze volgens velen gezelligste wijk van Dublin, vlak om de hoek bij ons hostel, Abigail's. We nemen boven plaats en lopen langs een soort van open keuken waar drie Chinese koks achter een bar staan. Dat belooft niet veel goeds voor het origineel Ierse karakter van het eten, maar Chinezen kunnen wel heel goed koken en het eten is ook heerlijk. Mijn Dochter en ik nemen allebei hetzelfde en dat blijft zo tot de dag voor ons afscheid, dan kiezen we allebei iets soortgelijks maar toch anders.
In het hostel in Dublin koken we daarna zelf, tortellini (ik), risotto (mijn dochter). In Kinsale eten we klassieke fish & chips (lekker maar wel duur, met uitzicht op de haven), in Killarney maak ik een soort kip-kerrie en op onze laatste avond eten we in een pub rundvlees gestoofd in Guinness (mijn dochter) en geroosterd rundvlees (ik). Simpel boereneten, maar lekker.
Weer thuis maak ik zelf een Irish Stew maar die is lang niet zo goed als die van de Chinese koks in Dublin, toch nog meer oefenen.

Bier
Het Guinness-bier is beroemd in de wereld, mede dank zij het boek met wereldrecords, maar Mijn Dochter en ik geven (na even wennen aan het zwarte bier) toch de voorkeur aan Murphy's. Ook zijn er andere zwarte biersoorten zoals Smithwick's waar ik nog nooit van gehoord heb. Tenslotte nog uithangborden gezien van Harp-beer, maar dat nergens aangetroffen op de tap. Wel heel veel Heineken, de sponsor van de wereldkampioenschappen rugby, een populaire sport in Ierland. Ook dat is in bijna elke kroeg te koop. Ook aan de tap maar geen echt bier, is Bulmer's, een soort appelcider. Lijkt op Strongbow en Jillz, maar heeft mijns inziens in Ierland een langere traditie en wordt daar ook redelijk veel gedronken. Ik vond er niet veel aan, zo'n groot pint-glas vol. Maar misschien went het net als het zwarte bier.

Spar
Nog steeds populair in Ierland en volgens mij zo'n beetje uitgestorven in Nederland, is de Spar-supermarkt. De formule van de kleine supermarkt op de hoek is de formule die in Nederland vroeger ook gebruikelijk was, maar die bij ons steeds meer aan het uitsterven is.

Maten
Snelheden, afstanden en gewichten worden in Ierland gewoon, net als in Nederland, in het Europese metrische stelsel gemeten. Ik had verwacht dat de maten net als in Engeland zouden zijn, maar terwijl de Ieren wel net als in Engeland links rijden doen ze dat niet in mph maar in kpu.

Ulysses
Dublin werd voor mij een beetje de stad van James Joyce, Leopold Bloom en Ulysses. Voordat we weggingen had ik tegen Mijn Dochter gezegd dat ik natuurlijk nog even Ulysses moest lezen voordat we naar Dublin gingen. Een bijna onmogelijke opgave, bleek al snel. Ik wilde eerst nog een ander boek uitlezen en was bij vertrek uit Nederland nog maar op een kwart. In Ierland las ik gestaag verder. Onderweg noteerde ik in mijn boek de plaatsen die in het boek genoemd worden. Op mijn laatste dag alleen liep ik de Ulysses-wandeling, eigenlijk maar een kort gedeelte uit het boek, en at tenslotte bij Davy Byrne's waar Leopold Bloom in het boek zijn lunch gebruikt. Ik ben nu halverwege en het is een wonderlijk boek en bij vlagen onbegrijpelijk, maar ik vind het erg knap geschreven. Ik ben nog niet bij het eind maar ik vermoed dat de kwalificatie meesterwerk dat het boek in de literaire wereld heeft, niet onterecht is.

Verrassing
Grote verrassing in Dublin was voor mij het Chester Beatty-museum. Op onze laatste dag samen keken Mijn Dochter en ik nog even naar de 33 things not to miss uit de Rough Guide en daar bleek op nummer 33 het genoemde museum al genoemd te worden. Een geweldig museum dat een paar jaar geleden een prijs voor beste museum heeft gewonnen met een prachtige collectie oude boeken. Toen ik er was was er ook nog eens een hele mooie Matisse-tentoonstelling te zien.

Muziek
In bijna alle Ierse pubs wordt levende muziek gemaakt. Dat zouden ze in Nederland ook moeten doen.

Koffie
Zo lekker als het bier in Ierland is, zo slecht is de koffie.

Dublin
"In Dublin's fair city where girls are so pretty." Ik ben echt een stadsmens en Dublin spreekt me erg aan. Enigszins een grauwe havenstad, net als Rotterdam, maar met een prettige sfeer.

Mijn Dochter
Het hoogtepunt van alles was natuurlijk om een week lang alleen met Mijn Dochter op stap te zijn. Een hele week samen.

Reacties

Populaire posts