Iers dagboek: Toerist



We drinken koffie in een Italiaans restaurant in de hoop dat de koffie daar wel te drinken is. Helaas. De Ieren hebben meer verstand van draught beer zoals Guinness dan van koffie. Een grote kop cappuccino die meer lijkt op een slechte Wiener melange.

Dan lopen we naar de Vikingwijk. Net als in Normandie zijn ze hier dol op vikingen als stoere voorouders. Er is net als in Rotterdam een splashtour maar hier heeft de bus een open dak en hebben de passagiers allemaal een plastic Vikinghelm op het hoofd tijdens de rit.

Het valt me trouwens op dat het aandeel roodharigen hier niet spectaculair is. Hetzelfde als in een willekeurige Nederlandse stad zou ik zeggen.

Andere opvallende zaken: ouderwetse knipperbollen in Maynooth. De sharks (hoe heet zoiets in het Nederlands?) die proberen het op straat wandelende toeristenpubliek in de wijk Temple Bar restaurants of cafe's binnen te praten. De eerste keer dat het gebeurt weet ik niet wat me overkomt en ben ik van de schrik sprakeloos omdat ik door een onbekende dame op straat wordt aangesproken. Het komt me op een reprimande van de jongedame te staan: "He doesn't even answer!", roept ze verontwaardigd uit. Ik put me uit in excuses en dan merken we dat door de hele buurt mannen en vrouwen staan met folders en menu's, klaar om ons aan te spreken.

Vandaag een toeristische dag, Dublin Castle (mooie kapel met veel houtsnijwerk), belastingmuseumpje in het kasteel, Beatty Library (prachtige oude boeken en boeken van Henri Matisse), National Gallery, standbeeld van Oscar Wilde en van Molly Malone. Morgen vertrekken we naar Het Zuiden.

Reacties

Populaire posts