Rodrigo Garcia: Gólgota picnic

Een voorstelling over schilderkunst, over de weergave van Jezus Christus aan het kruis op de Schedelberg. Een beeldende voorstelling, ondanks de lappen tekst die de spelers gedurende het stuk uitspreken. Tamelijk abstracte tekst en soms moeilijk te volgen, ook omdat de nederlandse vertalingen van de spaanse teksten helemaal bovenin het toneelbeeld, ver verwijderd van waar de actie plaatsvindt, lastig te volgen zijn. Dat neemt niet weg dat dit voor mij tot nu toe overduidelijk het hoogtepunt is van festival De Internationale Keuze van de Schouwburg. Onnavolgbaar is het geheel. Het is onweerstaanbaar en gedurfd.

Het beginbeeld is indrukwekkend. De complete toneelvloer van de grote zaal is bedekt met hamburgerbroodjes. Een tapijt van bolletjes. De achterwand is een groot scherm waarop gedurende de voorstelling opgenomen filmbeelden te zien zijn, afbeeldingen van schilderijen van o.a. Rubens en Rogier van der Weyden, en live opgenomen close-ups van scènes die op het toneel gespeeld worden. Linksachter op het toneel zitten vier mannen en een vrouw met stoeltjes en een picknickkleed.

Sommige teksten verwijzen rechtstreeks naar het lijdensverhaal van Christus maar vermengd met actuele teksten. Er is geen verhaal, er zijn veel imponerende beelden.

Vooral gedurfd is de eindscène waarin een man opkomt gekleed in McDonalds-uniform met een grote kartonnen beker cola in de hand. Daarvoor hebben we al veel naakt gezien, mannen en vrouwen die elkaar insmeerden met verf, maar deze oudere man van een jaar of zestig begint zich uit te kleden en speelt een compleet pianostuk, De zeven laatste woorden van Jezus Christus van Haydn. Naakt aan de piano speelt hij tot slot van de voorstelling zo ongeveer een half uur lang alle negen delen van deze compositie.

Reacties

Populaire posts