tg Max: Help!

Een voorstelling over de beroemdste popgroep aller tijden, The Beatles, dat kon niets zijn dacht ik een paar jaar geleden toen TgMax de voorstelling Help! op het programma zette. Ik had al eens een voorstelling gezien over The Monkees, van Orkater, en die viel me, één enkele scène uitgezonderd, ernstig tegen.

(Die ene scène was de essentie van de hele voorstelling, de acteurs die de Monkees spelen staan te spelen en te zingen, dan schuift een grote wand omhoog waarachter een 'echte' band staat te spelen en te zingen en blijkt dat de acteurs aan het playbacken zijn.)

Maar ik hoorde goede verhalen over de voorstelling Help!, ik had ondertussen een paar goede voorstellingen gezien van Moniek Merkx van TgMax (Reigen en Staal), en de acteurs van The Sadists speelden mee die een diepe indruk op me hadden gemaakt met Alabama Chrome, dus wat kon ik anders dan nu toch gaan kijken. Nu durfde ik toch te gaan kijken.

Dat viel niet tegen! De voorstelling probeert niet de Beatles te imiteren (is ook onmogelijk) en vertelt het verhaal van een viertal jongens die het helemaal gaan maken, gezien door de ogen van een jonge bakvis (Lottie Hellingman) die helemaal idolaat is van 'haar' jongens. In zekere zin lijkt de voorstelling hierdoor op Staal dat ook over jongens ging, alleen zijn de thema's en problemen andere.

Wat de voorstelling sterk maakt is natuurlijk de fantastische muziek die goed en verrassend en met gevoel voor humor wordt uitgevoerd. She loves you gaat ineens over de moeder van John Lennon en wordt acapella uitgevoerd. Paul heeft een idee voor een nummer Yesterday en pingelt het op de piano, terwijl dat nummer nu juist bij uitstek een gitaarnummer is. Het idee voor het nummer Please, please me wordt in het Nederlands besproken en vervolgens in het Nederlands gezongen. Zo worden de overbekende maar ijzeersterke Beatle-hits toch weer van een nieuwe kant belicht.

Iedereen moet dit zien!

Help! van tg Max is nog tot 10 juni 2012 op tournee in Nederland, zie de website van tg Max voor de speeldata.

Reacties

Populaire posts