IJsklup "De El"



Gisteren voor het eerst weer geschaatst. Eerst op de Kralingse Plas waar het ijs niet geweldig was. Veel hobbels en scheuren. Op ongeslepen schaatsen. Die bracht ik daarna naar de schoenmaker op de Oostzeedijk Beneden die schaatsen slijpt, tip van mijn uit donker Afrika afkomstige collega. Compleet ingeburgerd, dat bleek wel.

Daarna werken en aan het einde van de middag de schaatsen weer opgehaald. Geen zin meer om naar de plas te fietsen dus ik hoopte dat er bij de watertoren op de bassins een ijsbaantje was gemaakt. Maar helaas, dat was niet het geval.

Dus maar even kijken bij de Snelfilterweg, de straat waar ik woon. Daar zag ik bij de kruising met de Drinkwaterweg dat een mooie baan was schoongeveegd. Een paar jongens liepen op het ijs, waaronder onze buurjongen, Osama.

Snel fietste ik naar huis. Ik heb opnieuw zo'n twintig minuten de tijd. Spullen achtergelaten in de schuur en met schaatsen onder de arm terug naar de vijver. Bij het bruggetje hangt een bord "IJsklup De El". Ik bind mijn schaatsen onder en daar ga ik. Heerlijk ijs. Lekker glad, weinig hobbels of scheuren.

Twee buurtbewoners zijn druk bezig de baan schoon te vegen. Een van de twee, Dick, begroet mij met "Kijk Gijs, de eerste Fries op ons ijs." Dick is de beheerder van "De El", de lange poot van de L, Gijs is baas van de Gijsclub, de korte poot. Geweldig zulke buren. Een goed begin van mijn schaatsseizoen.

Reacties

Populaire posts