Monologenfestival: Naakt bellen; Spinoza; Een date met Jenny

Ik was benieuwd of Eddy Geerlings naakt op zou komen. Zijn monoloog heet tenslotte Naakt bellen. Ik verwachtte het eerlijk gezegd niet en die verwachting kwam uit. Het is een grappig verhaal wat Eddy vertelt, gebaseerd op een komische tekst van Kees van Kooten. Een man wordt lastig gevallen door een naakte beller en wil dat het ophoudt. Het is jammer dat Geerlings de tijd van twintig minuten, zoals hij zelf zegt, wil volmaken. Iets korter had de voorstelling veel aan kracht gewonnen. De grap dat hij Kees van Kooten gaat bellen is goed, maar wordt te lang gerekt. Maar ik heb veel moeten lachen, het idee is goed.

Daarna Spinoza van Willy Hilverda gespeeld door Marc Eijkelenboom. Ook hier had ik hoge verwachtingen van, vooral omdat hij al eens eerder het Monologenfestival had gewonnen met een op Shakespeare gebaseerde monoloog. De start is niet erg sterk en in mijn hoofd noteer ik 'Spinoza geeft geschiedenisles in plaats van te filosoferen.' Maar gaandeweg ontrolt het verhaal zich. Ik snap de uitleg aan het begin maar die had mijns inziens korter gekund. Uiteindelijk sleept het verhaal me mee en zie ik een zeer sterke monoloog met een enigszins zwakke start. Ontroerend.

Na mijn eigen voorstelling volgt nog Een date met Jenny. Na een aanvankelijk grappig begin, Jenny worstelt met de gebruiksaanwijzing van haar nieuwe iPhone, volgt een saai en voorspelbaar stuk over een vrouw die zojuist haar zwaar religieuze man verloren heeft en nu de bloemetjes buiten gaat zetten. Hoogtepunt is als de iPhone afgaat en er de Nokia-tune klinkt.

Reacties

Populaire posts